08 May 2008

:: Masalah dengan streamyx -D-Link DSL-2640T ::



salam semua...


dua minggu lepas aku menghadapi masalah dengan streamyx..2 minggu tak ada internet connection kat umah....apa kejer tak boleh buat...mana nak buat projek master lagi...aku ngan wife...

abg ipaq aku lagilah..dengan phd dia...


report..toksah citer lah..hari22 call..hamir dua puluh repot dibuat...antara alasannya ;


3 working days akan dapat connection balik..

tunggu punya tunggu..tup2 kad dekat cabinet tm kot kena petir...fiber line yg masuk ke kabinet habis rosak..kena kilat kot...


masa aku call tu...siap technian ker customer servis said " vendor tak hantaq barang lagi" ..boleh mampuii ooo..kena ada stok ler wahai tm..


2 hari lepas...baru okay...


itu satu hal...

yg kedua aku nak citer psl modem..


mula2 pasang streamyx kat umah dpt modem yg tm bagi..lepas setahun piapp...kena kilat ..n rosak kot...beli modem baru D-Link DSL-2640T


pastu hanya wireless aja yg boleh jalan...nak pi tukar ...aku beli kat low yat..rasa jauh ler pulak..nyesal beli jauh22...


suruh member aku konfigure..dia pun tak boleh buat...sampai "sesssion " pon "hang" kat server..siap kena call tm balik...


so aku beli yg baru..yg D-Link DSL-2640T tu aku simpan ler...

yg baru...linksys...nampak canggih....tapi rasanya kena kilat kot...dah mampuiii....


berbalik kepada D-Link DSL-2640T yg aku pertama kali beli tu...


baru22 nie...aku terbaca artikel psl upgrade firmware...

so aku pun upgrade ler...

still tak boleh buat connetion...dah sudah 10 kali aku tekan butang :"reset" tu,,,apa pun tak jadik...


2 hari lepas....kawan aku cakap...sebenarnya ada tricky yg besaq..yg kebanykan org tak tahu...

IAITU..MODEM YG AKU BELI TU MODEL D-Link DSL-2640T SEBENRNYA DEFAULT VPI DIA ADALAH 8


SO STREAMYX TAK BOLEH JALAN ...SO..UPGRADE PILAH FIRMWARE PALING LATEST SEKALI PUN KALAU TAK UBAH SECARA MANUAL VPI TU KEPADA 0...SAMPAI KIAMAT PON TAK BOLEH JALAN...


INGAT..MASA SETTING VPI / VCI values which are 0 / 35




so modem aku dapat digunakan semula...ingatkan rosakk..kik..kikkk..n streamyx pon dah okay
SO SEBELUM NAK CALL TM...BAIK BUAT RESEARCH DULU..TQ

No comments: