13 July 2006

Filem Abang

Abang

Lakonan : Rahim Razali(Fuad), Ahmad Yatim(faizal), Ahmad Tarmimi(Farid), S.Roomai Noor, Ummi Kalsum,, Ogy Ahmad Daud, Anjang Aki, Norizan, Tamam Idris


Semalam aku berkesempatan menonton DVD yg aku beli berjudul Abang..rasanya filem ini tahun 1981 takpon 1982..Mengisahkan Fuad(Rahim Razali) yang balik dari London setelah 10 tahun berada disana, sekembalinya dari London menimbulkan rasa tak senang hati dikalangan keluarga dan adek2nya..Bukan apa..sbb depa takut dia amik semula kampeni yg depa tengah running tu..

Citer nie..memang best…touching sampai menitik ayaq mata aku…Last sekali..Fuad Din..meninggal dunia..akibat leukemia/ataupun kanser sum-sum tulang kot…

Sedih bilamana dia cium tangan mak dia..dia kata nak naik atas rumah nak berehat…dia tengok mak dia sayu aja…

Sblm tu..dia ada bergaduh ngan adek dia..Faizal..sampai ungkit2 kisah2 lampau..pastu Fuad sound Faizal…dia kata kau tu akauntan kampeni…kena power..kena pandai…jaga asset n harta syarikat…dia kata lagi…Farid tu..darah muda..tak boleh diharapkan sngt..kena bnyk tunjuk ajar…masa depa bertekak tu…Faizal dah angina semacam aja..dia kata Fuad macam2 lah…last2 sekali…dia tanya abang nak ke mana dah semua hal dia kena buat…Fuad mula22 nak sembunyi…tup22…biler dah tak boleh nak bendung lagi…Fuad panggil dia..sembang baik22 ngan dia…sedih biler tahu abg kita nak “meninggal” kan kita..terus Faizal jadik baik, tapi bersyarat..rahsia tu hanya Fuad dan FAizal sahaja yg tahu…sedihhhhhh…sedih…nampak muka Faizal berubah …dari marah..terus hormat sama abang dia…

Kesimpulan dia…Allah sembunyikan ajal seseorang tu mesti ada sebab….kalau Allah dah letak tarikh kita nak meninggal biler…sah..kita beramal tak cukup tempat……tak cukup masa…
Kalau lambat lagi ..kompom berfoya2…buat maksiat sana sini…
So tepuk Dada tanya Iman...cukupkah amal kita setakat ini....


P/s: DVD tu aku beli rm 9.00 kat Jalan TAR...nanti aku plan nak beli DA DI DU, Pasung Puaka...
Lupa pulak nak bagi tahu...aku ada DVD Loceng Maut ..lakonan Mahaguru Seni Silat Sendeng...yang diharamkan selepas sekali tayang kat TV..sbb ganaihhhhhh..mana tak ganaihhhhhh....mahaguru jadik Hero...
Citer tu pun best...Hussein Abu Hassan jadik ketua jahat...rogoll orgg...Hero nama Andika...Sapa nak pinjam...habaq mai...sehari aku charge rm 50 aja..
Tak mahalllll...kawan2 punya hal..aku ”up” sikit..
Okay...chow cin chow..

No comments: