22 November 2010

:: Akikah dan Korban 18 november 2010 ::

Al kisah cuti hari raya aidil adha tempohari

Date : 17 nov till 21 Nov 2010

Venue : Taiping dan Pendang

Jam 7.00 am bertolak dari rumah menuju ke utara…, ikut elite hway(klia) sbb nak ambil Guthrie kat bukit jelutung..
Sampai di R&R dengkil…solat maghrib…sian wife ..dia masa tu lapar..tak bg tahu…tup22..sakit perut/gastric masa dlm kereta…minta maaf yer..

On the way balik, kereta kat hway bnyk..tapi jalan tak jem…hujan mcm renyai aja….
Sampai kat behrang kot…ke tangjung malim…satu call masuk…tgk number tak kenai…rupanya member call…dia cakap…kat terowong ada tanah runtuh/batu jatuh, dia suggest aku keluar ambil jalan lama…pastu masuk balik kat kuala kangsar…dia kata..jalan jem giler nie…

So..aku exit kat ipoh selatan…follow chemor menuju ke kuala kangsar/taiping…
Jauh giler ikut jalan lama…..pastu aku masuk balik kat kuala kangsar..terus ke exit kat changkat jering…
Sampai taiping around jam 12mlm kot….malam raya…

Raya pertama (17hb November)

Pagi raya solat kat masjid taman long jaafar…bawak semua anak2..yg kecik duk ngan mak dia…dua anak duk ngan aku….

Semua okay…till habis khutbah….
Lepas tu..balik rumah….sbb around jam 10am nak adakan acara korban dan akikah…tempatnya..tak jauh dari rumah mentua…
So kami pergi berdua aja…

Alhamdulillah..kali nie…berjaya buat akikah utk anak number 3 dan mentua jugak buat korban…

Acara selesai jam 1230 tgh…letih toksah duk habaq ler…
Sampai rumah..pak mentua ajak pi masjid pulak…sbb nak ambil daging dan ada jamuan makan2 di masjid…
Lupa nak bg tahu…
Jumpa prof Abdullah mad zin…x lecturer aku masa buat master degree dulu…sembang ngan dia…tup2 baru tahu…wife dia org tepen gak….hik222…..


Petang aku dah tak pi mana sbb letih…
Makan sup daging ler kami hari tu….

Raya kedua (18hb)
Pagi2 lah sibuk…sbb nak masak…yelah..petang nak adakan sedikit doa selamat dan kenduri…

Kita makan nasik beriani, daging masak kurma, air asam, dalca dan buahan2, dan gulai ikan…
Air ais dan air panas..teh dan kopi disediakan…

Tq bnyk2 to mak abah sbb tolong kami utk handle majlis doa selamat nie….
Tq jugak kepada biras2 yg tolong….terutamanya my new biras…ct…
Tq jugak kepada abg ipaq sbb bg pinjam bibik dia utk tolong kemaskan dan aturkan persiapan…kalau tak ada bibik lagi ler letih…

Majlis bermula jam 5 pm lepas solat asar..alhamdulillah..semua suksess…tq bnyk2 atas kedatangan kalian semua…

Raya ke 3 (19hb)
Jam 9am aku balik pendang…sampai di pendang jam 1130am..
Petang tu ke rumah mak menakan….ziarah…
Tak sempat nak entertain ayah kat kg sngt22…Cuma sempat solat maghrib dgn beliau aja kat madrasah dekat rumah…

Mengkelan jugak sbb tak sempat bawak ayah pi ke Pulai, utk tgk bendang…harap2 abang or cucunya dapat tolong bawakkan…
Mengkelan jugak sbb tak sempat pergi ke rumah adek ipaq..sbb depa adakan kenduri korban..tapi nasib baik kakak dan abg ipaq dapat bawak ayah pi sana…

Raya ke 4 (sabtu)
Pi pekan sabtu, bawak semua anak isteri…saja nak tengok pekan nat(pekan hari)..hik22…

Lupa nak bg tahu..kat pendang dah ada KFC…ha..ha..ha…
Lupa pulak nak bg tahu..kat kg aku pulak…ujung kg nun…broadband maxis…3g dah cover..internet laju giler….berbaloi ler ..


Jam 6pm bertolak semula ke taiping…sbb raya ke5 dah nak balik kl semula…

Raya haji kali nie Alhamdulillah semua okay..dan majlis berjalan lancar..

Cuma tak syok sbb cuti pendek aja….tak puas duk kg…
Anyway….ujung bulan 12 nanti aku nak coti lama…see u again…



//sepatutnya gambaq jamuan nie aku letak last sekali...ntah,,kenapa dia mai duk depan tak tahu..takpalah...











lembu utk akikah ... aku jadikan 2 bahagian dari lembu ini sbg akikah utk anak aku muhammad bin mohd khairi kerana alla taala...
ada org cakap..kalau nak "aula"..masa nak sembelih tu...org yg masuk korban dan akikah tu kena sentuh lembu tu...
tak sentuh pun takpa...kalau sentuh lagi lah aula...
cuba hangpa teka kenapa gambaq aku tak ada dlm semua gambaq2 nie....jawapanya ada kat bawah sekali..








ini tukang semelih lembu dan tetak tulang lembu....baju unit amal tu...

daging utk akikah dan korban

cuba teka tangan sapa...

cili, tomato dan bawang utk bikin air asam..taruk kerisik tu...
ini biras2 yg potong
ini dalca..ada ayam kot kat dalam nya
ini...nasik beriani...
pasal aku yg snap gambaq2 nie..ha..ha

2 comments:

Atif Hafiz said...

salam...
pak teh..pak sedara sorang lagi dah ada blog dah.....hehe
Blog Baik Punya

mohdkhairi said...

aku dah link dalam blog aku nie..