28 October 2009

:: Nonton Film Hindi ::

///nie ulasan aku ...citer dia simple aja...tapi ada makna yg mendalam....

so kalau ada anak2 kita yg mengalami masalah mcm nie...don worry...i'allah...tuhan itu maha kaya....berusaha, berubat...dan yg penting..jangan putus asa...

satu garapan yang baik dari abg amir kita dan ..yg aku heran tu..budak tu pandai berlakon...

power n power..hik22.



















Jika saudara seorang yang pesimis dengan filem Hindi dan sentiasa mencari-cari dari mana agaknya filem Hindi yang agak baik jalan ceritanya meniru (jawapan: daripada filem Tamil / Inggeris biasanya), ini permata untuk saudara.

Industri Bollywood tidak seklise yang kita sangka. Tentu sekali tidak. Daripada Bobby, Mere Nam Joker, kemudian Black, Lagaan, Swades dan Chak De India, Hindi membuktikan mereka boleh berubah dan mampu menghibur.

Taare Zameen Par adalah filem pertama arahan Amir Khan. Filem yang diterbitkan di India pada penghujung Disember 2007 ini pernah dicalonkan ke Oscar untuk kategori filem asing tetapi tidak menang (setahun kemudian Slumdog Millionaire arahan seorang Inggeris menang kategori ini).

Sukar untuk saya bandingkan Taare Zameen Par (selepas ini saya ringkaskan sebagai TZP) dengan Slumdog Millionaire (saya ringkaskan SM.

Pada beberapa segi, mereka terlalu sama. Isinya bagus, skor muziknya menarik, lakonan kuat dan jalan ceritanya memuaskan.

Daripada sisi-sisi lain, mereka berbeza. Mungkin kerana pengarah mereka berlainan bangsa. Amir khan pada saya menghasilkan sebuah filem yang berjiwa Bollywood walaupun berlainan pendekatan. Boyle pula menggunakan pendekatan yang lebih British dan Hollywood. Permainan kamera, penonjolan watak, warna filem dan turun naik filem jelas menunjukkan ini.

Apapun kedua-duanya saya berikan penghormatan ‘Mesti Tonton’ untuk sesiapa sahaja yang mencintai cerita, bukan grafik-grafik muluk sahaja.

TZP (diterjemah kasar sebagai Bintang Kecil di Bumi Tuhan) datang dengan Tagline: Setiap Anak Adalah Istimewa.

Ia dibuka dengan baik sekali. Semacam hadiah yang mencemaskan kita isinya. Kita diperkenalkan dengan watak utama filem ini iaitu kanak-kanak bernama Ishan. Sorotan kamera yang kemas dan pilihan babak-babak yang kritikal, mengkayakan pengalaman dan pemahaman kita terhadap karektor Ishan.

Saya puji Amir khan dalam kemunculan pertama beliau sebagai pengarah ini. Amir memilih orang yang tepat untuk berlakon, menulis skrip, menulis lagu, mengambil gambar, menulis lirik malahan membuat animasi!

Kejutan-kejutan kecil seperti animasi ringkas manis sekali pada saya. Bukti bahawa Malaywood bahkan kini terhina dengan Bollywood.

Ishan dilakonkan dengan amat baik oleh pelakon kanak-kanak tersebut. Sampaikan saya jadi tertanya-tanya pula adakah pelakon yang terpilih itu benar-benar mempunyai kesulitan yang sama dengan watak dalam filem. Lakonannya bersahaja dan hidup. Tidak sekalipun kita rasa bahawa dia sedang berlakon, tetapi kita akan rasa seolah-olah masuk dalam hidup kanak-kanak ini.

Wajahnya kosong sesuai dengan bentuk kesulitan yang dia alami. Apabila dia bebas lepas menangguk ikan dalam longkang tanpa menghiraukan pemandu bas yang menunggu atau sewaktu dia ketawa melihat tangan ayahnya hampir terkena wajah ibunya sedangkan tangan itu diangkat untuk menampar dia, saya jadi seronok dengan kehalusan pemerhatian penulis skrip yang mengkayakan pemahaman kita terhadap sikap dan karektor seorang kanak-kanak disleksia.

Apa itu disleksia, saudara perlu geledah sendiri. Pun begitu, filem ini masih menjanjikan sesuatu yang menyentuh hati sekalipun saudara mempunyai pengetahuan tentang itu.

Kerana disleksia, Ishan sentiasa melihat huruf menari-nari. Ini membuatkan dia sulit untuk membaca. Saya suka dengan pengkayaan Amir dalam menceritakan ini dengan lebih jelas menggunakan animasi. Ishan juga sering membayangkan sesuatu melebihi orang lain. Ini juga digambarkan dalam animasi.

Lakonan ibu bapa dan abang Ishan juga baik. Mereka adalah perlambangan watak kita, manusia biasa dengan cemerlang. Kita, manusia biasa, tidak digambarkan sebagai jahat dalam filem ini. Ini pun membuatkan saya seronok. Banyak filem, apabila ingin menceritakan kesulitan seseorang, jadi terkilas daripada motif asal dan masuk dalam ‘mode’ memburuk-burukkan orang yang tidak faham.

Saya fikir adalah normal untuk kita rasa kecewa dengan watak ayah. Beliau sentiasa mahu membandingkan Ishan dengan anaknya yang sulung sedangkan mereka berbeza. Rasa kecewa ini baik sekali jika kita dalami dan jadikan pengajaran dalam hidup sendiri. Kalau punya anak, adik, keluarga, teman atau sesiap sahaja, jangan mudah membanding-banding atau menyusun atur hidupnya tanpa kita kenal siapa dia.

Jika ada pun ‘mode’ ingin memburuk-burukkan watak, watak yang banyak sekali diburukkan adalah ‘cikgu-cikgu’. Guru-guru yang sangat mementingkan baca tulis hinggakan dalam menyampaikan pengajaran ilmu zahir itu mereka jadi lupa pada ilmu batin (akhlak). Mereka menjerit-jerit, marah-marah dan kadang-kadang sampai menghina murid sendiri.

Ini pada saya, ada benarnya. Wajar diselami dan diinsafi pada konteks ini. Pun begitu, itu tidak bermakna cikgu tidak boleh marah atau menghukum langsung. Cuma, saya nampak asasnya adalah mendidik, bukan mengajar-ajar.

Walau bagaimanapun, watak guru tidaklah dibiarkan canggung sampai akhir. Watak gurulah yang kemudiannya menemukan kesulitan Ishan. Watak ini walaupun kekadang berkhutbah, menemukan banyak jalan yang cantik dalam membantu Ishan. Samada dalam memujuk ibu bapa Ishan, memujuk guru besar Ishan atau memujuk Ishan sendiri. Malahan caranya mendidik Ishan menulis dan mengira benar-benar mengkayakan pengetahuan saya dalam memahami cara pendidikan kreatif.

Watak-watak guru lain yang asalnya jelek pada Ishan juga ditunjukkan berubah apabila diberi pandangan baru terhadap Ishan. Malahan bapa Ishan yang keras itu juga.

Bentuk optimis begini indah. Realis juga pada saya kerana setiap manusia ada peluang untuk berubah kalau kena pengajaran yang kita berikan. Dengan izin tuhan.

Sekali sahaja ada babak watak menari dan menyanyi. Itu pun langsung tidak luar biasa dan masuk akal. Di lain masa, lagu-lagu yang indah disisipkan dalam babak-babak filem. Lirik dan lagu sangat baik kerana saya memang sukakan lenggok bahasa Urdu. Pemilihan kata memberikan kita lebih daripada pengetahuan, tetapi pengalaman. Ia membuatkan kita merasa.

Saya paling ingat lirik yang mengandungi penyataan ‘Kau tahu segala sesuatu, kan ibu?’, lirik yang menonjolkan kesucian pemikiran kanak-kanak dan lirik-lirik yang mempersoal manusia yang sentiasa terkejar-kejar dan bersaing.

Pendek kata, beginilah: saudara wajar tonton ini. Ini bukan filem kanak-kanak disleksia sahaja. Ini filem tentang harapan kanak-kanak dan harapan kita juga waktu kecil-kecil dahulu.

Ini bukan sekadar filem. Ia tazkirah, peringatan. Bahawa kerap kali kerana kita ini bukan jiwa yang tenang, kita jadi pencuri impian orang.

Taare Zameen Par.



P/s: Saya ulang tonton lagi babak-babak tertentu. Saya dapat merasakan alangkah payahnya apabila orang tidak memahami kita. Apalagi apabila kita tidak jelas masalah sendiri. Pasti amat menyakitkan.


dipetik dari ::
http://syarafuddinsulaiman.wordpress.com/2009/06/28/mari-tonton-filem-hindi-taare-zameen-par/

No comments: