13 September 2009

:: Pasang pelita, malam 7 likur ::

nanti aku ulas...pengalaman masa kecik2 dulu....sebelum kawin...masa kat kg...best giler...
lani tak sempat dah nak pasang2 pelita nie...
kalut ngan anak isteri....pastu nak kena tunjuk tauladan kat anak pulak..ajak anak tawarikh...eh silappp..terawih...



alkisah pasang pelita nie...
seingat aku...pelita dulu...aku guna pelita tin..sebiji rm35 sen..aku beli bnyk..ada dekat2 50 biji..duit amik mana...simpan ler...lepas tu..pelita tu aku sapu cat..supaya tahan lama..yelah tin kan..cepat karat...

so sampai lani pelita tu boleh guna..
tapi aku rasa tinggal drkat 30 biji aja kot

20 bijik hilang..yelah...dah 10 kali raya dah....

dulu..pacak pelita..guna buluh..setiap kali raya...masuk hutan ler carik buluh nak pasang pelita kat buluh tu...

guna minyak tanah...kami pangil "minyak gas"....
tapi lani guna minyak disel...senang sikit.but disel bau dia agak busuk...dan asap agak hitam compared tu guna "minyak gas"..

itu aja yg aku ingat psl pasang pelita nie...lani tak sempat dah....beli aja lampu lip lap2 tu...siap semua..cucuk karan aja...
























No comments: