03 February 2009

:: Sedangkan lidah lagi tergigit ::


salam semua,

aku kembali lagi hendak cerita pasal apa yang aku kumpulkan dekat dalam "kepala otak " ini..

okay, aku mulakan dengan hal suami isteri, memandangkan perkahwinan aku sudah menjangkau usia ke 6 tahun, dan sudah dikurniakan dengan 2 cahaya mata, aku rasa aku terpanggil untuk kongsi pengalaman, walaupun rasanya6 tahun tu tak lama kerana dah ada org kawin sampai berpuluh-puluh tahun..tak ada cerai berai...gaduh2 tu biasalah...

sedangkan lidah lagi tergigit..itu yg berada dlm mulut.dari satu batang tubuh...inikan pulak suami isteri yg berlainan gender berlainan keturunan, keluarga, negeri dan sbgnya...
jadi..kepada yg bersuami dan yg beristeri, kalau gaduh2 tu...tak perlu lah cerita kat sapa2..dan akurasa, kalau gaduh2 tu..tak perlu lah yg remeh2 punya hal...lainlah hal yg besar2..tupun settle lah cepat2 kalau setakat basuh berak anak, mandi anak, bancuh susu, suami tidur tak puas..isteri komplen sbb kejut suami tak nak bangun. isteri aja yg bangun, aku rasa semua tu hal remeh temeh dan perkara kecik aja...bangun n buat..habis cerita...
bagi suami...kejer2 nie hangpa kena tahu..jgn harap isteri aja yg uruskan hal anak2..kena belajar2 lah sama...kesian jugak kat isteri, aku cakap mcm nie sbb aku nampak suami kurang sikit hal2 anak2 nie...tapi ada jugak yg suami terer bab hal anak2 nie..syabass

tapi isteri..jgn ambil kesempatan pulak..kalau suami dah tolong....at least terima kasih lah...

aku nampak...banyak orang yg kurang paham psl hidup suami isteri..bagi aku suami isteri kena tolong menolong antara satu sama lain...kena paham memahami antara satu sama lain
hal remeh temeh jgn diperbesarkan, psl nak masak, nak makan kat luar pun jgn di timbukan



bagi aku..kalau isteri tak nak masak...tak sempat..letih dan sebagainya..so makan aja lah kat luar tu..lagipulak..tak ler mahal mana..masa pun jimat..ala makan mlm aja..bukan nya nak pi perang...

tapi jgn ler selalu...kalau boleh suami pun nak rasa masakan isteri jugak..fedup gak makan kat luar selaluu...so habis cerita bab tu, kalau suami paham isterinya...

psl gaduh2..tak perlu...buat bodo aja..layan tv tu...isteri, kalau dia marah...bagi aja dia marah...suami kalau dia marah..bagi aja dia marah..isteri jgn tinggikan suara...cakap aja kat suami...sampai hati kanda memarahi dinda yg lemah ini...
pastu, masuk bilik ...tidur...

kalau suami tu penyayang...sayu hatinya lepas tu...masa marah tu tak ler sayu..lepas tu ler...

hal anak2..kalau anak menangis, kalau boleh settel cepat2 ..jgn bagi anak menagis lama2///mesti ada sebab dia menangis tu...so kemahiran pujuk memujuk suami dan isteri penting kat sini...

anak berak...settelkan cepat2...sbb anak dah berak...mahu tak mahu kena cuci jugak takkan nak biaq lagu tu aja

bangun , bangkit , dan buat...abis cerita..

apa lagi..jemur kain...ala setakat yg aku jumpa...tak ada lah org nak kata apa..kalau suami jemur kain....aku dari kecik lagi dah biasa bab2 jemur kain n kutip kain dari ampaian...buat aja...

takder yg queen controlnya...

bab bancuh ayaq...isteri kena paham...kalau suami pulang kerja..bancuhlah ayaq tu...at least ayaq kosong...takler suami pi lepak kedai mamak...

suami pun jgn ler main order aja..isteri awak tu bukan tukang ambil order...yg mudah2 tu bangun, buat sendirilah,,,,

keadaan dlm umah pun...bagi lah cantek...susun atur kerusi meja..mop lantai..cuci kipas angin n sbgnya...semua ni ..aku rasa kalau dibuat dengan kerjasama..akan selesai..n tak ada gaduh2...


lagi satu..ajaklah isteri semayang jemaah
kalau suami malaih..isteri pandai2 lah tackel suami..suami tu kalau boleh..bagi lah nafkah kat isteri..ada suami yg lupa..kalau ada duit bagilah rm 50 ker..rm 100..cakap "ini nafkah dari abang kat sayang..ini aja yg abg mampu...kalau abg ada rezeki lebih..abg akan bagi lebih..ini hak sayang...n terima kasih kerana sudi berkongsi hidup, suka duka dengan abg..dan terima kasih kerana menjaga anak2 abg, moga allah akan membalasnyasatu hari nanti"

itu aja setakat ini...
pesan aku, jgn gaduh2 lagi...
i'allah rumahtangga akan bahagia...

No comments: