12 July 2006

Sekolah Rendah..kat Sek Keb Ayer Puteh

Sekolah Rendah...Alam pengajian aku... Aku bersekolah di Sek Keb Ayer Puteh, Pendang dari tahun 1982 hingga 1987..mula2 pergi sekolah naik motor lah..ayah aku hantar...pastu ayah aku beli basikal(gerek..orang tempat aku panggil)..seingat aku masa aku darjah 4..aku dah start bawak gerek...
Darjah 1 hingga darjah 3, aku jadik pembonceng ajer...abg aku "drive"..kik..kikkBasikal mini ajer ..mana ada basikal canggih macam lani...janji samapi pi sekolah..
Darjah satu aku duk dalam kelas 1M(1 merah) kelas pandai 1K(kuning)..ada 3 kali periksa..tiap2 penggal aku dapat nombor 1, jadik darjah 2, aku naik kelas ke 2K lah..Tiap2 hujung tahun, aku naik pentas amik hadiah..cayalah...Cikgu masa tu aku dah lupa lah..yg aku ingat sorang saja nama dia Cikgu Bakar...baik sngt..harap2 Cikgu Bakar dimurahkan rezeki dan dipanjangkan usia..
Darjah 2..aku berada dalam kelompok yg teratas..aku kena belajar dengan lebih tekun lagi..ramai budak2 pandai...yang aku ingat Shukur..Suhaila dan Noraini..pandai giler depa nie..1st penggal aku dapat number 6 kot..susah hati aku...2nd penggal number 4... dan 3rd pengallal nombor 2(naik pentas gak)..kik..kikk
Matapelajaran yg aku tak boleh lupa pada masa tu adalah bahasa Inggeris(english), cikgu tu nama dia Siti Nor..kami panggil teacher...giler beb..kelas dia...time yg kami paling takut adalah time ada SPELLING...eja wordings dalam english...kalau salah satu huruf satu rotan...aku sempat jugak kena 2/3/4 rotan...sakit siot...dia tibai kat tapak tangan, pastu hujung jari..nak bagi tahu..kerana matapelajaran SPELLINg ini lah aku lani boleh eja dengan baik dlm English...tq teacher siti Nor, time nie yg aku ingat lagi adalah Ustazah Kholijah..tak tahu lah dimana sekarang cikgu2 aku semua ini.
Darjah 3..mcm biasa...aku dapat number 2 ajer...tak dapat number 1..payah222..Darjah 4..aku tak boleh lupa ada sorang cikgu tu nama dia Cikgu Hamid..."cenge" nak mampos....kalau silap satu ajer dlm mate...sah kena penampor tak pon pulas perut....sakit giler....macam nak tumbuk muka dia ajer time aku kena pulas perut...yg aku tak boleh lupa bab dia ajar pecahan, campor pecahan tolak n sebagainya...mola2 aku buat salah semua...sbb tak paham yg betul satu ajer.. yaitu 1/2 + 1/2 sebab aku paham setengah campor setengah jadik 1..tapi kalau 1/2 + 1/3 molalah jadik yg pelik2...kik..kikk..alhamdulillah..sampai lani bab pecahan aku still guna cara cikgu tu ajar aku...dan yg sedihnya..cikgu hamid telah kembali ke rahmatullah..katanya mati didalam sawah(bendang)..Alfatihah utk cikgu Hamid dan jasamu akan kukenang sehingga akhir hayat ku...
Darjah 5, timbul kawan baru yg power..nama dia Zubir, terer lagi dari Suhaila n Shukur n Noraini..aku panggil matbet ajer...dia dapat 4a1b, aku dapat 3a2b ajer..dalam peperiksaan darjah 5. Darjah 5 aku jadik ketua darjah..
Darjah 6 adalah time yg paling best sb takder exam apa yg penting melainkan peperiksaan penggal ajer... tapi takapalah..sbb peperiksaan darjah 5 dah habis..Darjah 6, aku jadik pengawas sekolah, jadik ketua darjah. tak boleh lupa adalah aku berjaya mewakili Daerah Pendang dalam Olahraga di Stadium DarulAman, dan itulah kali pertama aku menjejaki kaki disana, Acaranya adalah 4x400m(aku, azli, Zulkhairi dan Khairul Azhar)..pada peringkat sekolah..dan Daerah pendang..semua kami menang...jadik anak mas sekolah beb..
Cikgu yg mengajar aku pada masa tu adalah Cikgu Jamaludin bin Ahmad(kira coach lah)..dia tinggal kat Kobah...cenge dan baik hati...
Cikgu2 yg aku masih ingat lagi adalah, Cikgu Sharifah Zawiyah binti Syed Lawi(Guru darjah 4), Ustazah Rokiah, Cikgu Adnan, Cikgu Razak Desa, Cikgu Otman(ajar Sains Awalan)..ahh lupalah..tapi ingat muka lagi...Dia masa tu duk Taman Seri Seberang..
Kepada Semua cikgu yg pernah mengajar saya samaada secara langsung atau tak..saya ucapakan jutaan terima kasih ...Budi dan jasa kalian tidak akan ku lupakan.....

No comments: