12 July 2006

Pengalaman Ku..Dari solo single sampai lani


Pengalaman Dalam Mendidik Anak..Tak tahulah..tiba2 dah jadik seorang ayah..alhamdulillah...tanggal 10/11/2004 aku sah bergelar ayah...nervous, (org Kedah kata ketaq) semua ada..mcm tak percaya..tapi kena terima hakikatlah....jadik sekarang...seringgit tak boleh makan berdua lagi...tapi ..sebaliknya...makan bertiga... jadik itu ketentuanNya....don worry lah..dah tertulis, lahir aja anak..ada rezeki utk nya...yg pasti kita kena usaha.. Sebelum tu nak habaq jugaklah...masa isteriku nak melahirkan anak...aku pun ada sama dalam bilik persalinan tu...nak menghadapinya jugak, dan nak tahu mcm mana melihat isteriku bersalin,,dan sakit yg dihadapinya...ada org kata isteri masa melahirkan anak tu umpama, nyawa dihujung tanduk..dan kalau mereka meninggal masa tu, dikira shahid...yup...aku akui...memang teruk rasanya dan ngeri pon ada... darah yg banyak...melihat kepala anak yg mula2 nak keluar, melihat jeritan isteri kita, dan seumpamanya... ..terkenang aku pada Allahyarhamah ibuku(Che Puteh binti Hj Abdul Rashid) yg meninggal pada 21hb 6 tahun 2002 sudah lebih 4 tahun meninggalkan ku..kesakitan yg beliau hadapi pada masa itu..Alfatihah..i'allah kita akan "bertemu" jugak nanti....Isteriku lahir dlm keadaan yg normal..dengan berat baby boy seberat 3kg...berat tu...aku namakan baby tu Abid Khalis...untuk pangkal nama isteriku Azean dan Khalis untuk pangkal namaku Khairi ...hasil nukilan isterku,,,kik..kikkk
3 hari kat Rumah Sakit Azzahrah Bangi, n terima kasih banyak2 pada Dr Khamsiah yang menyambut kelahiran anakku... okaylah...hari pertama lagi..depa dah bagi...susu botol...susu Snow...aku tak kisah..janji anakku sihat...diselang seli dengan susu badan isteriku..nak ingatkan bakal2 ibu dan ayah...kalau susu badan tak nak keluar...jangan dipaksa...or jgn sesekali ambik alat penyedut...kerana dikhuatiri proses pengeluaran susu tidak akan berpanjangan...Aku hantaq balik Tepen...rumah mentuaku...mak isterikulah...jadik bujanglah aku selama 2 bulan...setiap minggu aku berulang alik dari kL ker Tepen.. Alhamdulillah semua okay..terima kasih kepada mertuaku kerana menjaga istriku dengan baik...ada lagiiiiiiiii...tungguuuuuuuuu
//////sambung balik...
lepas pantang....apa lagi...adek aku lah jadik mangsa..jadik pengasuh...almaklumlah..masa tu dia cuti...aku bayaq kat dia rm 200 sebulan..so dia jg selama dua bulan..lepas dia masuk mengaji semula..aku pindah umah ke @enstek..alhamdulilllah ada jiran yg boleh mengasuh...sampai lani...aku bayaq rm 250..almaklumlah..dia jaga dari jam 6.45am sampai ajm 7pm..lama gak tu...sabtu n ahad aku jaga sbb my wife aku cuti jugak...sblm nie...my wife kejer on sabtu..so apalagi aku jagalah...
walaupun pengasuh dekat ngan umah aku...tapi time aku cuti..or tak kejer..aku takhantaq..saja...sbb nak bermanja ngan anak...yelah..masa nielah nak main n bermanja ngan dia..so sampai lanilah..
sakit demam, cirit birit, menangis nak susu, merap, tak mahu makan, nak belon semua ada.. biasalah...budak2...org tua2 kata...so baby lani dah setahun 7 bulan..habit...kaki jalan..mcm mak dia jugak...so every week sampi lah aku ke alamanda tak pon bagan lalang.., takpon jalan TAR, takpon..taman mainan dekat umah...itu aja...so bagi yg tak kawin..aku nasihatkan...kawinlah ...baru best kita sembang..bagi yg takder jodoh..pasti akan ada jodoh anda..berdoalah.n bersiaplah cantek22..

No comments: